- Ryanair weerde passagiers die geld lieten terugboeken via hun creditcardmaatschappij, voor vluchten die ze door de coronapandemie misten.
- Deze vluchten kwamen volgens de lezing van de Ierse luchtvaartmaatschappij niet in aanmerking voor een terugbetaling, wat volgens Ryanair ook duidelijk in de algemene voorwaarden stond.
- Als klanten toch opnieuw willen vliegen met Ryanair, moeten ze het bedrag dat ze terug hebben ontvangen alsnog betalen.
Ryanair neemt geen passagiers mee die via hun creditcardmaatschappij geld hebben teruggevraagd voor vluchten die ze vanwege COVID-19 lockdowns misten, zo maakte de maatschappij dinsdag duidelijk.
Volgens een woordvoerder van Ryanair is duidelijk kenbaar gemaakt dat geboekte vluchten niet zouden kunnen worden terugbetaald. Dat is “duidelijk is uiteengezet” in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij die de klant accepteert bij het boeken, zo stelde de woordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian.
Sommige passagiers maakten gebruik van de mogelijkheid bij creditcardmaatschappijen om geld terug te laten boeken via een zogenaamde ‘chargeback’. Ryanair vindt het terugboeken van dit geld onrechtmatig. Er zou maar een klein aantal mensen gebruik hebben gemaakt van deze optie, in totaal gaat het volgens de luchtvaartmaatschappij om “minder dan 1000 mensen.”
Klanten wie de toegang is ontzegd, moeten eerst hun ‘openstaande schuld’ vereffenen voor ze weer aan boord mogen, laat Ryanair bij CNN weten.
'Alle sympathie verspeeld'
Het standpunt van Ryanair over de terugbetalingen kwam voor het eerst naar buiten via de financiële website MoneySavingsExpert, die schreef over passagiers die niet meer konden vliegen. Zij moesten eerst de teruggeclaimde kosten van hun vliegtickets opnieuw betalen. Het ging hierbij om bedragen tussen de 471 en 741 euro.
Passagiers die in de problemen kwamen, vertelden dat ze wel konden boeken bij Ryanair, maar werden tegengehouden bij het inchecken voor die vlucht of bij het wijzigen van hun boeking. Guy Anker, adjunct-hoofdredacteur van MoneySavingExpert, noemde de maatregelen van Ryanair "schandalig."
"Sommigen hebben misschien sympathie voor de maatschappij, omdat ze kosten hebben gemaakt voor vluchten die wel doorgingen, maar passagiers niet wilden nemen. Alle sympathie is echter verspeeld door de manier waarop ze daarna met de vakantiegangers omgingen."
Ryanair zei eerder al dat het passagiers niet zou terugbetalen voor vluchten die tijdens de pandemie nog doorgingen. Het bedrijf zou hen wel de mogelijkheid geven hun vlucht naar een latere datum te verplaatsen of hen tegoedbonnen te geven.
Vorige week rondde de Britse mededingingsautoriteit haar onderzoek naar British Airways en Ryanair af. Men onderzocht daarbij de vraag of de maatschappijen de wet overtraden door geen terugbetaling aan te bieden voor vluchten die wel doorgingen, maar die passagiers door de maatregelen niet konden nemen.
De toezichthouder concludeerde dat de wet betreffende de terugbetaling van tickets in dit soort situaties niet duidelijk is, en vroeg om verduidelijking. Andrea Coscelli, het hoofd van de autoriteit, zei dat klanten die door de pandemie niet konden vliegen hun geld volledig zouden moeten terugkrijgen.
Ryanair reageerde niet op een verzoek om commentaar op de kwestie.